השכבה לאור יום

השמש עוד זורחת. אנשים עוד מסתובבים ברחוב. מבעד לחלון שומעים את קולות הילדים שעוד רוכבים על אופניים ומשחקים בכדור.

בתוך הבית התינוק מפהק ומשפשף עיניים. הוא נראה כ"כ עייף- לא נותן להניח אותו לרגע. השעה סה"כ 19:00, והעולם סביבנו עדיין שוקק חיים. רק עכשיו חזרנו מהגינה וצריך עדיין לאכול ארוחת ערב, לעשות אמבטיה, לשחק קצת בבית. אי אפשר להשכיב אותו עדיין לישון. עדיין אור יום בחוץ! יש המון רעש! הוא לא יירדם! ואם הוא יירדם כ"כ מוקדם הוא גם יתעורר מאוד מוקדם מחר בבוקר.

מוכר?

עבור הורים רבים שעון קיץ יוצר הרבה התלבטויות סביב השינה-  התוצאה היא תינוק עייף, שהולך לישון עייף מדי. חלקנו חושבים שזה טוב כי אם התינוק יהיה מאוד עייף הוא יירדם מהר ובקלות ויישן כל הלילה- נכון?.... לא.

לפחות לילדים שקשה להם לישון זה לא עובד כך. עבורם הכלל הוא- שינה מעודדת שינה ועייפות גוררת עייפות. ככל שהם ערים יותר שעות ברצף הגוף נכנס לסטרס, וזה מקשה עליהם להירדם ו/או יכול לגרום להתעוררויות מרובות במהלך הלילה. בדיוק הפוך ממה שמצפים מתינוק עייף.

בכל גיל יש כמות ממוצעת של שעות שינה להם זקוק התינוק/ פעוט. השאיפה שלנו היא להגיע קרוב ככל האפשר לכמות השעות הממוצעת לו זקוק ילדנו.

 

אז מה עושים? מצד אחד התינוק עייף אבל עדיין אור יום בחוץ?

האם אפשר להשכיב את התינוק/ ילד לישון באור יום ללילה?

חד משמעית- כן! זה עניין של הרגל. יתכן מאוד שבימים הראשונים לשעון קיץ היה לתינוק קשה להירדם. כמו כן יש ילדים שמתקשים להירדם בחדר מואר ועם הרבה רעש. לכן נמליץ על כמה טיפים שיקלו על ההרדמה בערב בשעון קיץ:

  • טקס שינה ושגרה קבועה ומרגיעה לפני השינה- ההכנה לקראת השינה חשובה. היא מאפשרת לתינוק/ ילד "להוריד הילוך" לקראת השינה, להיפרד מכל פעילויות היום, ומההורים ולהתכונן לשינה. שגרה קבועה וצפויה לפני השינה מקלה לא רק על הפרידות וההכנה לקראת השינה (אמבטיה, אוכל וכיו') אלא גם על המעבר לשינה. לכן מומלץ ליצור רצף קבוע של פעולות מרגיעות ונעימות שעושים לפני השינה בכל ערב. זה יקל על התינוק להירדם גם באור יום. לדוגמה: ארוחת ערב, אמבטיה, הלבשה בחדר שינה, הנקה/ בקבוק, צחצוח שיניים, סיפור ולמיטה.

  • החשיכו מעט את החדר לקראת השינה- זה חשוב בעיקר אצל תינוקות שרגישים לאור. לא צריך שיהיה חושך מוחלט בחדר אבל מומלץ להגיף מעט את התריסים וליצור אור עמומם יותר בחדר. אפשר להחשיך מתחילת טקס השינה.

  • רעש לבן כדי למסך רעשים מבחוץ- רעש לבן הוא איזה שהוא רעש מונוטוני. כמו- מאוורר, רעש של רדיו שמכוון בין התחנות, או יש מכונות או אפליקציות של רעש לבן. היתרון של רעש לבן הוא בכך שהוא ממסך רעשים אחרים בבית או מבחוץ. הוא יעיל במיוחד לתינוקות/ ילדים שרגישים לכל רעש. ניתן להפעיל רעש לבן בחדר התינוק/ ילד לפני שהולך לישון ולהשאיר אותו כל הלילה.

 

איך הוא יידע שעכשיו לילה אם עדיין אור יום בחוץ? האם זה לא יבלבל אותו?

לא. השגרה הקבוע של טקס שינה מאותת לתינוק/ ילד שעכשיו הולכים לישון. נפרדים מהיום ומתחיל הלילה. כך שאור היום לא יהווה מכשול. ישנם מדינות כמו דנמרק, בלגיה, גרמניה ועוד בהם בשעון קיץ השמש שוקעת לקראת 22:00. לא הגיוני שתינוקות וילדים יישארו ערים עד שעות כאלה בגלל שהשמש לא שקעה. לכן, שגרה קבועה שמאותת להם שעכשיו הולכים לישון מאפשרת להם להירדם גם כשהשמש עוד זורחת.

 

אם נשכיב אותו מוקדם הוא לא יתעורר מוקדם מדי בבוקר?

לא. לרוב שעת הקימה בבוקר לא תלויה במתי התינוק נרדם בתחילת הלילה. אלא השעון הביולוגי מכוון כך שלתינוקות יש שעה שהם רגילים בה להתעורר. זכרו שתינוקות וילדים זקוקים לכמות שינה מסוימת ביממה בהתאם לגילם, וכל עוד אנחנו נשארים בגדר כמות השעות המומלצת אין סיבה שיתעוררו מוקדם מאוד בבוקר. "שינה מעודדת שינה ועייפות גוררת עייפות"

 

אין ספק שתינוקות וילדים עם הרגלי שינה טובים יצליחו להירדם בקלות יותר גם באור יום. אבל ניתן לעזור גם לתינוקות וילדים שמתקשים, להירדם בקלות יותר גם באור יום.

זכרו ששינה מספקת וטובה מרעננת ומשפרת את מצב הרוח. מה שמאפשר לכולם ליהנות יחד מחודשי הקיץ והחופשה.

מאחלת לכם הרבה כיף ובריאות!

 

© שירה קראוטהמר

צור קשר

054-2366641